Nákupy pred Vianocami, alebo nákupný ošiaľ?
25.11.2011
Dobré podnikanie by malo tvoriť v prvom rade zisk. To nebudeme vôbec ďalej rozvíjať. V tomto článku si však povieme niečo o tom, ako vnímať časový priebeh nakupovania a prečo je dobré si uvedomovať aj to, kedy nakúpime a kedy radšej počkáme.
Autor článku: BeeMark s.r.o.
Cenotvorba - dnes draho, zajtra lacno?
Nie jedenkrát sa Vám mohlo stať, že ste si v jednej predajni kúpili drahé topánky, a tie isté topánky boli v tej istej predajni na druhý deň zlacnené napr. až o 50%. Pocity, ktoré Vás ihneď pochytili netreba asi bližšie komentovať. Čo sa ale stalo? Z pohľadu obchodu šlo zjavne o podporu predaja resp. vypredanie tovaru, ktorý má byť z nejakého obchodného zámeru skrátka predaný. Možno na dvere klopala nová kolekcia alebo jednoducho bol na to iný dôvod. Z pohľadu spotrebiteľa sa však udiať mohlo hneď niekoľko zaujímavých vecí. Jednou z nich môže byť napríklad pocit krivdy. Ja som to kúpil za toľko, a iný si to kúpil na druhý deň o polovicu lacnejšie? Ďalší stav z mnohých môže byť aj poučenie, že nabudúce v tejto predajni už radšej počkám, a nakúpim aj ja za zvýhodnenú cenu. K tomu však nemusí vôbec dôjsť, pretože čakaním riskujete, že Vám niekto Váš „vysnívaný sveter“ kúpi skôr než vy. A tak sa spotrebiteľ znovu ocitne v rovnakom kruhu možno zdanlivo nepredvídateľnej cenotvorby danej predajne Kúpiť? Počkať ešte?Nakupovanie prebieha v čase
Reklamné taktiky rátajú aj s faktorom času a teda správnym načasovaním štartu a ukončenia akcie, štartu a ukončenia výpredajov a podobne. Všimnite si život v predajniach pred Vianocami a porovnajte si ho so životom v predajniach napríklad v strede dovolenkovej sezóny. Samozrejme na hlavné husle hrá aj sortiment, ktorý daná predajňa ponúka. Ak sa spotrebiteľ prefíkane zamyslí nad faktorom času a druhom sortimentu, môže si pomerne jednoucho vedieť určiť, v akom mesiaci v roku by mal nakúpiť čo najvýhodnejšie. Príkladov je hneď niekoľko. Podpora predaja sa realizuje v čase zníženého predaja, alebo v čase nadbytočného počtu tovaru voči kúpnej sile spotrebiteľov. Zimné gumy na automobil kúpite najlepšie teda v čase, kedy je dopyt po nich čo najnižší a teda napríklad v letnom období, nakoľko guma starne, a pneumatiky so starým ročníkom výroby sa predajú veľmi ťažko. Cena teda musí ísť dole, kým sú pneumatiky ešte predajné. Možno si poviete, že je to samozrejmé a jasné. Avšak do pozornosti dávame aj iné formy predvídania situácie. Ak si chcete kúpiť topánky na behanie, musíte rátať s tým, že bežecké topánky sa pomerne dobre predávajú aj v lete aj v zime. Pretože športovať sa dá aj v zakrytej hale. Sledujte ale modelové rady. Tie sa striedajú a výrobcovia po investovaní do nových modelov musia zvýšiť tržby práve za ne. Keďže ich predošlé modely z minulých rokov už sú v predaji dlhšie, zarobili na seba dostatok peňazí a cena teda môže radikálne ísť dole. Ako to vlastne funguje? Jednoducho. Vzniknú nám dve cieľové skupiny. Jedna pôjde skôr po dobrej cene, druhá zasa po novinkách. To znamená, že sa tovar z predošlého roka stane atraktívny pre cieľovú skupinu, ktorá utráca za obuv menej, naopak nové sa stanú atraktívnymi pre tých, ktorí si to môžu dovoliť. Na ďalší rok sa celý proces posunie o jednu úroveň a toto sa deje niekoľkokrát dokola.Nakupujeme ozaj rozumne?
Pred nákupom čohokoľvek si premyslite, či je na to teraz správny čas. Premyslite si, či nakupujete na správnom mieste, a tiež si premyslite, či peniaze, ktoré za daný výrobok miniete, neviete investovať do iného výrobku, ktorý rovnako splní Vaše očakávanie a ušetrí Vám peniaze. Tak príjemné nakupovanie, krátke rady pre nekupujúcich a dlhé pre predajcov pri pokladniach vám želá Bee Mark.