info@beemark.sk
0949 469 936
Bee Mark s.r.o.
Čordákova 13, 040 23 Košice
IČO: 46357939, DIČ: 2023340902
IČ DPH: SK 2023340902
Banka: Tatra banka, a.s. Košice,
Č. ú.: 2929862928/1100

Vyplňte, prosím, nezáväzný formulár.
Budeme Vás čoskoro kontaktovať.

Meno:
E-mail:
Tel.:
Mám záujem o: Chcem byť kontaktovaný:
Grafické práce určené pre tlač E-mailom
Grafické práce určené pre internet Telefonicky
WWW stránku
Marketingové poradenstvo
Fotografiu
Webhosting
Registrácia ochrannej známky
Iné
Vaša otázka:
Odoslať

Kedy v kampani rozdávať a kedy sľubovať?

30.10.2011

Buďme úprimní. Vzorka parfumu zadarmo poteší. Je tak? Pri kúpe tovaru získate iný tovar zadarmo. Poteší? Áno, poteší to. Ale opýtame sa inak. Koľkokrát ste niečo používali iba preto, lebo to bolo zadarmo?

Zrazu mám za to platiť? To si ešte rozmyslím...

Spomeňte si na internet u kamaráta v internetovej kaviarni napr. niekedy v roku 2004. Spomeňte si na využívanie firemného benefitu napríklad voľného vstupu do wellnes raz v mesiaci a podobne. Ak ste zmenili zamestnanie a už ste o tento benefit prišli, ste ochotný ďalej tento wellnes navštevovať už za Vaše vlastné peniaze? Tu je nutné dať ruku na srdce a priznať si jednoduchú vlastnosť človeka. Áno, nie raz robíme niečo len preto, lebo je to zadarmo. Príkladov môže byť naozaj mnoho. V reklame pracovať s vnímaním masy ľudí práve vášho výrobku musí byť prešpekulované do posledného detailu premyslené. Váš cieľ nie je predsa to, aby si človek vzal tovar dnes zadarmo. Váš cieľ by malo byť vytvorenie stotožnenia sa s daným výrobkom alebo službou, a navodenia pocitu, že mať tento výrobok alebo využívať službu od Vás je naozaj prínosné a oplatí sa to za X peňazí zakúpiť.

Vytvorte u človeka zvyk. Vzorka tovaru je návnada na zákazníkov

Vytvoriť takmer až jemnú závislosť práve na Vašom výrobku či službe je cieľ nejednej marketingovej kampane. Máte obľúbeného kaderníka alebo kaderníčku? Ozaj chodíte vždy len tam, kde je to najlacnejšie? Nepresvedčíte ma o tom. Už sa postupne dostávame na koreň podstaty. Čo teda je lepšie rozdávať a čo je lepšie jednoducho na prvý krát predať za peniaze? Poďme ešte hlbšie. Pojem periodicita využívania produktu alebo služby je to, na čo by ste mali myslieť dopredu. Prirátajme k tomu zvyk a tradíciu a máme hotového zákazníka, ktorý nabudúce už za peniaze nakúpi práve u nás. Teda rozdávajme vtedy, keď pôjde o navodenie zvyku a túžby mať a využívať výhody produktu či služby s tým, že druh Vašej ponuky znamená periodické využívanie a princíp navrátenia zákazníka opäť k Vám, ako je to napr. u parfúmov, obľúbenej pálenky, nápoja, omáčky, krému na ruky a pod. Prečo sa rozdávajú vzorky parfumov, ale nerozdávajú sa vzorky topánok? Áno. Pretože na parfum si človek zvykne, a je pravdepodobné, že ho možno aj pár rokov bude človek využívať, ba dokonca sa stotožní s danou značkou a vyskúša aj iné vône. Topánky sa viažu k danému obdobiu alebo aktuálnemu trendu a ako sme zvyknutí, po vynosení si len málo kto zakúpi rovnaké znovu. Nie raz dokonca zmení aj obchod alebo značku. Je to tak? Suma sumárum, vzorku áno, pokiaľ ide o druh tovaru, ktorý má potenciál a vlastnosť, že si ho človek potom zakúpi viackrát, kým ho umrzí alebo podľahne reklame na iný a kolobeh sa zopakuje znova už s ďalším výrobkom.

A kedy teda sľubovať?

Tu by stálo za to spomenúť hlavne pocit spokojného zákazníka po splnení sľubu z reklamy. Pozor na klamanie v reklame. Čo sľúbite, odporúčame aj splniť. Vašu falošnú reklamu možno na začiatok príjme viacero ľudí, no negatívne skúsenosti vytvoria nespokojného zákazníka. Ak ste mu v reklame sľubovali niečo, čo nedostal, verte že následky môžu byť katastrofálne. Uvedomte si, že jeden spokojný zákazník povie o svojej pozitívnej skúsenosti priemerne 3 ďalším ľudom vo svojom okolí, zatiaľ čo nespokojný zákazník až 7. Nehovoriac o tom, že človek, ktorý znenávidí nejakú predajňu alebo značku, už nakúpi u nej len veľmi ťažko, hoc by tam boli akékoľvek výhodne ponuky. Hlavne ak pôjde o spotrebný tovar, ktorý v minulosti nesplnil, čo reklama naň sľubovala. Sľubovať teda treba to, čo vieme aj splniť. Sľub v reklame je nástroj, ktorý dopomáha k naplneniu dôvodov, prečo si daný výrobok máme kúpiť. Čo to znamená v praxi? Buď sa podnikateľ snaží dostať k zákazníkovi nízkou cenou alebo si cenu obhajuje dôvodmi a sľubmi, že tento výrobok za to naozaj stojí. Preto je dôležité vedieť, čo je Váš reklamný cieľ. Ak to je len okamžitý predaj bez dlhodobejšieho budovania kvality a pocitu dôvery, resp. ide o vyprázdnenie zásob v sklade z minuloročných modelov, potom je jasnou voľbou nízka cena a pod. Veru práve pre to nájdete v obchodných reťazcoch minuloročné modely za zníženú cenu. Myslíte si, že sa za ten rok zmenila ich kvalita alebo využiteľnosť? Jednoducho najprv bola taktika sľubovať kvalitu a zvýrazňovať dôvody, prečo sa to oplatí a predať to čo najdrahšie ako to trh dovolil – opačne by to bolo proti filozofii biznisu, naopak ak sa zmenili podmienky a ide o vyprázdnenie skladových zásob, lebo na dvere klope nová kolekcia, je nutné podporiť predaj, a tu sa oháňať kvalitou veľmi neuspeje. Výpredaj jednoducho je daň za to, že to pôjde aj pod cenu k zákazníkovi. Na záver sa teda skúsme zamyslieť – Chceme reklamou naučiť ľudí kupovať naše výrobky? Rozdávajme vzorky alebo ponúkajme skúšku produktu zdarma. Je našou reklamou ľudí presvedčiť o tom, že cena, ktorú majú za výrobok či službu zaplatiť je opodstatnená? Sľubujme im výhody a dôvody, ktoré za to stoja! Ak je to možné používajme aj čarovné slovné spojenie - garancia vrátenia peňazí v prípade nespokojnosti. Veď to je vlastne slovo záruka povedané kúsok predajnejšou formou. Možno sa Vám naskytá myšlienka kombinovať taktiku s rozdávaním aj sľubovaním. Áno, je to dobrý ťah. Smelo do toho. 

Autor článku: BeeMark s.r.o.